Facebook introduceert Messenger Business

FB-f-Logo__blue_144Op Facebook’s F8 developer conference is vanavond nieuwe functionaliteit voor Facebook Messenger aangekondigd. Naast het openstellen van API’s voor third-party ontwikkelaars introduceert Facebook ook Messenger Business voor bedrijven. Het doel: e-commerce informatie zoals status updates en verzend informatie niet meer via e-mail laten lopen. Daarnaast krijgen organisaties ook de mogelijkheid om webcare (live-chat) via Messenger aan te bieden aan klanten. Wat betekent dit voor bedrijven? En nog belangrijker: hoe gaat het nu verder met WhatsApp?
(die andere messaging-app van Facebook 😉 )

fb-messenger-business-2

Facebook gaat met de Business opties concurrenten als Line en WeChat achterna. Die bieden ook steeds meer e-commerce opties en integraties voor bedrijven aan. Maar nog interessanter in mijn optiek: Facebook neemt hiermee een duidelijke voorsprong op WhatsApp (eveneens eigendom van Facebook):

Is WhatsApp ten dode opgeschreven?

Het is duidelijk dat Facebook de ambitie heeft om Messenger tot dé ultieme communicatie app te maken. Maar wat betekent dat voor de toekomst van WhatsApp? Ik zie twee waarschijnlijke scenario’s:

Scenario 1: WhatsApp wordt de simpele chat app voor opkomende markten

WhatsApp is met name populair in opkomende markten zoals India, Maleisië, Zuid-Afrika, enzovoorts. De app is geliefd omdat er weinig dataverkeer nodig is, en omdat WhatsApp ook op feature-phones (zoals eenvoudige Nokia toestellen) werkt.

In dit scenario wordt WhatsApp wel verder doorontwikkeld, maar worden er weinig innoverende features toegevoegd.

Scenario 2: Facebook Messenger wordt de vervanger van WhatsApp

Het interessantere scenario: Facebook gaat proberen WhatsApp gebruikers te laten overstappen naar Messenger. In eerste instantie zal dit volledig vrijwillig zijn, maar op langere termijn zal WhatsApp gewoon stop gezet wordt.

Door met Facebook Messenger op features te gaan concurreren, of zelfs voor te lopen op andere messenger apps, probeert Facebook de dominante speler in de markt te worden. Qua aantal gebruikers is dit al bijna het geval. Facebook Messenger heeft 600 miljoen actieve gebruikers, aldus Mark Zuckerberg op de F8 conferentie. Daarmee zijn ze al bijna even groot als WhatsApp, de absolute marktleider.

Facebook heeft in de messaging markt één gigantisch voordeel: iedereen heeft al een Facebook account. Combineer dit met een app waarmee je bijvoorbeeld makkelijk online kunt shoppen, updates krijgt over bestellingen, en contact hebt met organisaties en je hebt de potentie om marktleider te worden.

En nu?

Goede vraag! De nieuwe Messenger opties krijgen (terecht) veel aandacht. En we zullen veel grote bedrijven zien die hiermee aan de slag gaan. Wat betreft WhatsApp verwacht ik voorlopig nog even niets. Facebook moet voorzichtig zijn met de WhatsApp achterban. Na de overname door Facebook bleek al dat mensen massaal op zoek gingen naar een alternatief. Als Facebook nu probeert mensen te dwingen naar Messenger over te stappen is het hek van de dam. Voorlopig blijven WhatsApp en Messenger gewoon naast elkaar bestaan en blijven ze concurreren. Maar op langere termijn verwacht ik dat Facebook toch echt een keuze moet gaan maken.