Het belang van content curatie in online strategie

Recentelijk had ik met een aantal NedStars collega’s een goede discussie over online strategie en branding. En dan met name de toegevoegde waarde van content curatie ten opzichte van content creatie. Mijn initiële standpunt was dat curatie ondergeschikt is aan creatie, en dat je met enkel curatie nooit zo succesvol kunt worden als met het creëren. Daar ben ik een paar dagen na deze discussie echter van teruggekomen…

Het begon allemaal met een op het eerste oog onschuldige brainstorm sessie over online strategie, en het opbouwen van een online reputatie. Dit zijn onderwerpen waar ik en mijn collega’s dagelijks mee bezig zijn, en dus ook vaak over praten. In deze sessie kwam de discussie al gauw op het genoemde onderwerp van curatie versus creatie. Persoonlijk had ik hier nog nooit echt diep over nagedacht, maar voor mijn gevoel was content curatie altijd een beetje een tweederangs activiteit.

De hele discussie is nog een aantal dagen rond blijven spoken in mijn hoofd. Is het inderdaad zo dat, om succesvol te zijn online, je per se content moet creëren? Of kun je door een curator te zijn óók waarde toevoegen? Wat is eigenlijk het verschil? In letterlijke zin is het verschil natuurlijk duidelijk: een creator maakt, een curator vindt, groepeert, organiseert en deelt. Maar op het web gaat het allang niet meer alleen om content, tegenwoordig gaat het vooral om waarde toevoegen. En dat kan zowel door creatie, als kwalitatief hoogwaardige curatie.

Achteraf gezien klinkt dit voor mij volstrekt logisch. Ik heb in het verleden jarenlang nieuwsartikelen en reviews geschreven voor ICT-site Techzine.nl. Vanuit dat referentiekader gaan content curatie en waarde toevoegen altijd hand-in-hand. Immers: als nieuwssite ben je het merendeel van de tijd een curator, in dit geval voor nieuws rondom technologie. Door dit aan te vullen met extra context, interpretatie of uitleg aan je lezers, kun je zelf waarde toevoegen. Dit maakt dat bezoekers je expertise duidelijk gaan herkennen, je als betrouwbare bron gaan zien, en vervolgens terug blijven komen voor meer.

Wat is content curatie nou precies?

Content curatie is het vinden, ordenen en delen van bestaande content. Al sinds de start van het Internet is content curatie één van de grootste uitdagingen. In feite is Google ook een (gigantisch grote) content curator: door informatie van anderen vindbaar te maken, en er waarde aan toe te kennen (PageRank) bepaalt Google eigenlijk voor ons wat goede content is, en wat niet.

Een ander voorbeeld van een curator is Digg.com. Op deze site wordt (op basis van het aantal stemmen op een artikel) bepaalt wat interessant is en wat niet. Maar ook op kleinere schaal zijn er veel content curators: veel mensen die op social media actief zijn doen dit (bewust of onbewust) ook. Het delen van een link op Facebook, met daarbij bijvoorbeeld je eigen mening, telt net zo goed mee.

Brian Solis - The 3Cs of Information Commerce
Brian Solis’ – The 3C’s of Information Commerce

Het doel van een content curator is het maken van een selectie uit het gigantische aanbod op het Internet. Hiermee kan hij de bezoeker werk uit handen nemen, maar ook zijn eigen visie uitdragen over een bepaald onderwerp. Een curator zijn klinkt wellicht makkelijker dan een creator zijn (iedereen kan immers links verzamelen en publiceren), maar niets is minder waar. Om een goede curator te zijn moet je veel weten over het onderwerp waar je mee bezig bent.

Ik zie curatie en creatie dan ook niet als concurrerende strategieën. Op het Internet zijn ze bijna onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Immers: curatie bestaat niet zonder content, en content krijgt mede door curatie grotere zichtbaarheid en bereik. In websites en social media activiteiten van bedrijven zie je daarom ook steeds vaker een mix tussen de twee. Aan de ene kant is het natuurlijk heel sterk om eigen content (blogposts, whitepapers, etc.) te creëren, maar je kunt ook waarde toevoegen door relevante trends, ontwikkelingen of nieuws bij te houden en te delen met je bezoekers of volgers.

Voordelen van curatie als online strategie

Door te kiezen voor een curatie strategie kun je je eigen kennis over het gekozen onderwerp enorm verdiepen en verbreden. Door veel bezig te zijn met het onderwerp, en veel verschillende invalshoeken te bekijken vorm je vanzelf je eigen visie.

Door deze kennis, visie en invalshoeken te delen met je volgers via je blog of social media creëer je voor jezelf een imago van autoriteit en expertise. Je volgers zullen dit snel oppikken, en vervolgens regelmatig terugkomen, of zelfs advies gaan vragen. Ze zullen jou gaan zien als een oplossing voor de “information overload” op het Internet.

Een bijkomend voordeel van een curator zijn: het wordt gemakkelijker om nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt te spotten. Doordat je (dagelijks) intensief met je gekozen onderwerp bezig bent, gaan je meer dingen opvallen.

Content Curation: how does it build value?
Stefano Maggi – Digital Ingredients

Do’s en dont’s voor content curators

  1. Houd je aan de Curator’s Code: http://curatorscode.org/ (belangrijkste regels: attribution, credit where credit’s due)
  2. Kies één of een beperkt aantal gerelateerde onderwerpen, en focus je daarop
  3. Bepaal op welk medium je het beste kunt gaan publiceren. Dit kan per onderwerp anders zijn. Voor grappige plaatjes is Facebook de plek bij uitstek, maar datzelfde medium werkt bijvoorbeeld weer minder goed voor artikelen over webdesign.
  4. Vind de beste auteurs, en websites over dat onderwerp en houdt ze in de gaten (volg ze op Twitter, abonneer jezelf op de RSS feed, etc.)
  5. Blijf altijd research doen naar nieuwe bronnen en nieuwe content. Blijf niet hangen in dezelfde bronnen, breid altijd je horizon uit.
  6. Beperk jezelf daarbij niet tot (online) artikelen, kijk ook naar boeken, podcasts, nieuws, discussies, whitepapers, etc.
  7. Vorm een mening over de content die je tegenkomt, en publiceer die. Beperk jezelf daarbij niet tot oneliners (“geweldig artikel”), maar geef ook aan waarom jij het geweldig vindt, of wat er aan schort.
  8. Gebruik tools ale Buffer, of de automatische publiceer feature van veel CMS-en, om op gezette tijden te publiceren. Als je zorgt voor een altijd gevulde wachtrij is het niet erg als je een keer een dag of paar dagen geen tijd hebt.