Webshops verlagen prijzen als je dichtbij concurrent woont

personalisatieUit onderzoek van de Wall Street Journal blijkt dat enkele grote retailers de prijzen op hun webshops aanpassen op basis van de locatie van de gebruiker. Zo zal kantoormaterialen keten Staples gebruikers die dicht bij een concurrerende winkel (bv. Office Depot of OfficeMax) wonen automatisch een lagere prijs aanbieden. Een simpel voorbeeld: voor een nietmachine moest gebruiker A $15,79 betalen, terwijl gebruiker B (die slechts een paar kilometer van gebruiker A af woonde) slechts $14,29 hoeft af te rekenen. Een verschil van ruim 9%.

Uit het onderzoek van WSJ blijkt dat Staples niet de enige online retailer is die deze praktijk toepast. Onder andere Home Depot en Rosetta Stone gebruiken ook de geschatte locatie van de gebruiker om de prijs te bepalen.

Het einde van prijsvergelijkers?

De nieuwe technologie voor targeting en personalisatie zouden hiermee wel eens het einde kunnen betekenen van de macht die consumenten tot nu toe hadden tegenover winkels (zowel online als offline). Nu kan een consument immers heel simpel opzoeken waar een product het goedkoopste is, en het daar kopen of die informatie gebruiken om een lagere prijs te bedingen bij een andere leverancier.

Online shoppers zijn gewend geraakt aan prijsvergelijking sites, maar diezelfde sites gaan aan waarde verliezen als deze trend inzet. Als de online shopper merkt dat de prijs die op de vergelijkingssite afwijkt van die op de daadwerkelijke webshop, zal hij bij een volgende aankoop waarschijnlijk niet meer vertrouwen op de prijsvergelijker.

De toekomst

In e-commerce is targeting en personalisatie op basis van big data enorm hot op het moment. Je kunt er vanuit gaan dat de resultaten van dit onderzoek slechts het topje van de ijsberg zijn. Het personaliseren van prijzen is een trend die al enkele jaren zichtbaar is, en de komende jaren alleen nog maar sterker zal worden. Webshops en websites slaan enorme hoeveelheden gegevens op over gedrag en acties van gebruikers, en gaan deze in toenamende mate gebruiken voor personalisatie. Voor de consument betekent dit aan de ene kant meer gemak: een webshop die al kan voorspellen wat je wilt hebben en je zoveel mogelijk werk uit handen neemt is natuurlijk super. Maar aan de andere kant betekent dit ook dat iets simpels als een prijs steeds minder transparant wordt. Hoe kun je immers weten of de prijs die jij aangeboden krijgt wel de laagste is?