5 technieken om bezoekers over te halen tot kopen

Paul Rouke van UX-firma PRWD heeft een interessante presentatie geupload over de beste manieren om klanten over te halen iets via je webshop te kopen.

De 5 belangrijkste factoren hierin zijn:

Schaarsheid

Onbewust hechten we vanzelf meer waarde aan een product dat als schaars gepromoot wordt.

Beperkte duur

Als we de keus hebben tussen wel of geen actie ondernemen, zullen we eerder actie nemen als we een beperkte tijd hebben om actie te nemen. Dit geldt bijvoorbeeld voor tijdelijke aanbiedingen als “op alle bestellingen die vandaag geplaatst worden 10% korting”.

Social Proof

We hebben de neiging de patronen te volgen van vergelijkbare personen in nieuwe of bekende situaties. Als een bekende al iets heeft gekocht bij een winkel zijn we veel sneller geneigd om dat ook te doen.

Beperkte keuze

We zijn eerder geneigd een keuze te maken als er minder opties zijn. Less is more.

Onverwacht genoegen & persoonlijkheid

We reageren positief op kleine onverwachte genoegens, en onthouden deze ook. Dit kun je al bereiken door iets simpels als na een eerste bestelling een kortingscode opsturen als bedankje. Dit kleine gebaar blijft mensen bij, en maakt dat ze je winkel een plezierige persoonlijkheid gaan toedichten.