Snelheid van de webshop: van ondergeschoven kindje naar prinses van het bal

Dit artikel is geschreven voor Comaxx en als guest-post gepubliceerd in de Docdata Payments partner nieuwsbrief van oktober 2013.

Eigenlijk wisten we het allemaal al: de snelheid van een webshop is belangrijk. Belangrijk voor de klantervaring, het bedrijfsimago en uiteindelijk ook voor de online conversie. Hoe komt het dan dat snelheidsverbeteringen vaak onderaan de prioriteitenlijst staan? En wat zijn eigenlijk de belangrijkste factoren die meespelen in de snelheid van een webshop?

Waarom is snelheid belangrijk?

Ruim 40% van de webshop bezoekers haakt af als een pagina niet binnen 10 seconden volledig op het scherm staat (bron: KISSmetrics). Nog erger: uit diverse onderzoeken blijkt dat voor elke seconde extra laadtijd de conversie met 7% daalt, en de klanttevredenheid zelfs met 16%. Zelfs je Google positie wordt inmiddels gebaseerd op de snelheid van je webshop.

strangeloop-fast-site-1

Image copyright: Strangeloop

Een trage webshop kan dus al snel serieus geld gaan kosten. Maar als we de medaille omdraaien ligt hier ook een kans: het is relatief eenvoudig om deze gemiste omzet wél mee te pakken.

Welke factoren spelen mee in snelheid?

Er zijn drie belangrijke factoren die meespelen in de snelheid van een webshop. Namelijk:

1. Prioriteit en bewustwording bij de opdrachtgever

Dit is misschien wel de belangrijkste horde om te nemen. Als de opdrachtgever niet overtuigd is van de noodzaak van een snelle webshop blijft het dweilen met de kraan open. Snelheidsverbeteringen zijn immers niet gratis en het budget kan maar één keer uitgegeven worden. Vaak kiest de opdrachtgever dan toch die mooie nieuwe functionaliteit en niet een “onzichtbare” technische optimalisatie.

2. Juiste hostingpartij

De prijzen van webhosting dalen al jarenlang, waardoor je tegenwoordig voor een paar euro per maand een flink hostingpakket hebt. Toch geldt in deze branche meer dan elders: goedkoop is duurkoop. Van een goedkoop hostingpakket kun je niet te veel verwachten. Kortom; voor een snelle webshop betaal je wat meer, maar hier is dan ook het resultaat naar.

3. Kwalitatieve technische implementatie

Een goede hostingpartij is te vergelijken met de fundering van een webshop. De technische implementatie vormt de bovenliggende verdiepingen. De verdiepingen moeten afgestemd zijn op het fundament. Zorg daarom dat de ontwikkelaars doordrongen zijn van het belang van snelheid.

Hoe beïnvloed ik deze factoren?

Prioriteit / bewustwording: Ga de discussie aan met de opdrachtgever. Vertel over de positieve gevolgen van een snelle webshop, maak het tastbaar en maak gebruik van visuele hulpmiddelen (een snelle Google zoekopdracht levert al duizenden infographics op met relevante informatie, bijvoorbeeld deze van KISSmetrics).

Hosting: investeer tijd in het zoeken naar een geschikte hostingpartij. Bij voorkeur kies je voor een partij die ervaring heeft met het hosten van high-performance webshops. Maak tot slot een afweging tussen shared hosting of dedicated / VPS hosting. De laatste optie kost vaak meer geld, maar geeft een aanzienlijk betere performance en schaalbaarheid.

Technisch: op technisch vlak zijn er legio verbeteringen mogelijk die doorgevoerd kunnen worden. Een kleine greep uit de belangrijkste quick-wins:

  • Geef voor alle statische resources de correcte caching headers mee
  • Serveer statische resources vanaf een cookie-free domain. Door ook nog meerdere (cookie-free) domains in te zetten kunnen meer requests tegelijkertijd uitgevoerd worden
  • Minimaliseer het aantal requests (combineer CSS en JS files, gebruik CSS sprites)
  • Gebruik CSS en JS minifiers om de bestandsgrootte te minimaliseren
  • Gebruik een Content Delivery Network (CDN), voor het snel serveren van statische resources in het buitenland

Conclusie

De snelheid van de webshop verdient meer aandacht. Door snelheid vanaf het begin als requirement mee te nemen voorkom je een hoop problemen en extra kosten. Kies ook als startende webshop liever voor meer snelheid dan meer functionaliteit. Het fundament dat je op dat moment legt wordt daarmee veel meer toekomstbestendig. Liever een webshop die in het begin eenvoudig maar snel is, dan een webshop die vol zit met mogelijkheden maar niet vooruit te branden is.

Tot slot is het zaak dat alle betrokkenen (zowel intern als extern) doordrongen zijn van het mantra “speed matters”. Stel een performance doel; meet dit regelmatig en deel de resultaten met de stakeholders. Nog beter: meet continu met tools als NewRelic, die zelfs real-time meldingen kan geven als de snelheid onder een bepaald niveau zakt. Meten is weten!